Klantbeleving is je bestaansrecht

Snelle verandering is het nieuwe normaal geworden. Een verworven marktpositie houdt niet meer vanzelfsprekend stand. Een toekomstbestendig B2b bedrijf vraagt om bewuste keuzes op drie domeinen:

Positionering

We leven in een digitaal tijdperk waarin jullie expertise online vergeleken wordt met concurrenten uit heel Nederland. Ook merk je dat de onderkant van de markt overgenomen wordt door automatisering en door klanten die het zelf (denken te) kunnen. 

Positioneren is focus aanbrengen in de manier waarop je je expertise inzet en voor wie. Hiermee wordt je minder interessant voor een grote groep klanten, maar veel interessanter voor een kleine groep klanten. Dit heeft gevolgen voor je hele business model, van de prijs die je kunt vragen tot de vraag of je überhaupt nog concurrenten hebt.

Klantreis zonder gebroken beloftes

Een belofte is zo gemaakt. De tijd van overpromise en underdeliver is echter voorbij. De markt wordt transparanter: vergelijkingsplatformen, social media en reviewwebsites zorgen daarvoor. Liever draai je het om: lever af en toe nét een beetje meer dan je klant verwacht.

Aan de hand van jullie klantreis identificeren we momenten waarop de beleving gemaakt of gekraakt wordt. Ook genereren we verbeteringen en toetsen deze bij de doelgroep. Zo werk je volgens een bewezen methode naar een klantgerichte organisatie waar mensen niet over uitgepraat raken.

Resources om het waar te maken

Als je scherp hebt welke beloftes je doet in de markt en hoe klanten daar blij van worden, moeten ze gecommuniceerd en waargemaakt gaan worden. Wat er nodig is, verschilt per bedrijf. Van een nieuwe website tot een nieuw telefoonsysteem en van een klantrelatiemanager tot een fijn CRM systeem. Zolang het maar een merkbaar verschil maakt voor klanten.

Dit verwachten klanten van me

  • Samen onderzoeken wat de gewenste marktpositie over drie jaar is
  • Klantfocus aanjagen in bepaalde teams of bedrijfsonderdelen
  • Vergroten van de voorspelbaarheid en effectiviteit van new business
  • Zorgen dat een groot project op marketingcommunicatie-gebied in één keer goed gaat
  • Het ontwikkelen, prototypen en in de markt zetten van een nieuw klantconcept
  • Verlagen van het aantal klanten dat switcht naar concurrent

Praat met me over

  • Marktontwikkelingen
  • Bedrijfsstrategie
  • Positionering & Propositie
  • Online tooling
  • Klantreizen
  • Storytelling
  • OKR’s
  • Design thinking
  • Digital agencies

Either you defend the status quo, or you invent the future.

- Seth Godin

Samenwerken kan op 3 manieren

Losse klankbordsessie

Eenmalig behoefte aan een externe blik zonder interne bias.

Raad & daad abonnement

In 6 – 12 maanden samenwerken aan jullie klantstrategie plus implementatie.

Raad abonnement

Sparringspartner om strategie en executie te verbeteren en te borgen.

Losse klankbordsessie

Is dit niet het moment om een langere samenwerking te starten maar heb je wel behoefte aan een externe blik?

Een losse klankbordsessie is bijvoorbeeld zinvol om:

  • andere directie- of MT-leden te activeren rond thema’s waarover je op deze site leest;
  • een idee te toetsen bij iemand zonder interne bias;
  • een uitdaging waar jullie mee zitten te benchmarken: hoe gaan anderen hiermee om?

Duur: 1 dagdeel

Locatie: Naar keuze (kan bij mij op kantoor in Nijmegen)

Investering: 500 euro ex btw

Raad & daad abonnement

Herken je één of meerdere uitdagingen die je leest op deze website? Heb je groeiwensen of wil je werken aan een sterkere organisatie met meer klantfocus? Dan kan ik je daar actief bij helpen.

Gedurende 6 – 12 maanden werken we samen volgens een bewezen methodiek aan de drie onderwerpen marktfocus, klantbeleving en resources.

Gedurende het abonnement ben ik beschikbaar en kun je me altijd bellen of mailen. Ik geloof niet in uurtje factuurtje, omdat de focus dan op het proces komt te liggen, in plaats van het resultaat. Je betaalt me daarom een vast bedrag per maand, variërend van 2000 tot 3500 euro, afhankelijk van de complexiteit van het vraagstuk. Om mijn eigen klantfocus te borgen neem ik maximaal drie klanten met een raad & daad abonnement tegelijk aan.

Raad abonnement

Zijn jullie actief bezig met groeien, klantgerichter worden of digitaliseren? En heb je het grootste deel van de kennis en kunde al om je heen verzameld? Soms kan het waardevol zijn om een sparring partner te betrekken tijdens bepaalde fases van een traject.

Ik kan je bijvoorbeeld helpen om tijdens een website ontwikkelingstraject te zorgen dat het opgeleverde werk past bij de richting die je op wilde. Ook kan ik een bureau instrueren in hun eigen taal en zorgen dat de kwaliteit hoger wordt. Een ander voorbeeld is met een frisse blik kijken naar een marketingplan geschreven door een collega. Samen met hem of haar kijk ik of er verbeteringen mogelijk zijn gegeven jullie type organisatie en marktfocus.

Duur: minimaal 3 maanden

Locatie: Voornamelijk op afstand, minimaal 1 fysieke meeting per maand

Investering: 750 – 1500 euro per maand ex btw

Blijf op de hoogte

Elke paar weken een mailtje dat jou nieuwe inzichten geeft over de klantzijde van je bedrijf.

    Ja, ik wil af en toe een inspirerende e-mail krijgen

    Contact

    Heb je een vraag, idee of wil je gewoon kennismaken?

    T: 06 5043 9970

    E: koen@koenhendrickx.nl