Skip to main content

Nederlandse agencies
kunnen allemaal hetzelfde

Althans, zo lijkt het van de buitenkant.

Herken je dit in jouw agency?

  • In een salestraject gaat het te veel over de prijs
  • Er zit heel veel maatwerk in elk project, terwijl je best ideeën hebt hoe dit minder zou kunnen
  • Bestaande klanten en partners weten wat jullie doen, maar jullie bekendheid groeit te langzaam
  • Je neemt regelmatig een project aan waarbij je op voorhand al kunt voorspellen waar en wanneer het pijn gaat doen
  • Het creëren van interessante content is verdraaid lastig, dus publiceer je net als andere bureaus cases, teamuitbreidingen en vacatures

De bureauwereld groeit, en daarmee ook de uitdagingen

Er is altijd wel een bureau met strakkere copy, een lagere prijs of een beter passende case study. De keuze voor een bureau wordt vaak om de verkeerde reden gemaakt met een hoop frustratie na 6 maanden als gevolg. Dit geldt voor nieuwe opdrachtgevers, maar soms ook voor nieuwe teamleden.
Het feit dat bureaus voor outsiders zo op elkaar lijken is de belangrijkste reden dat de werkweek van bureauleiders van hot naar her gaat. Shit rolls uphill, dus uiteindelijk komen problemen toch bij jou terecht.
Het 10% beter proberen te doen dan andere bureaus werkt niet.
Sterker nog, dit zorgt ervoor dat je altijd just another agency blijft. Daardoor trek je niet structureel de beste opdrachtgevers en teamleden aan. En daardoor beperk je jullie groei in omvang, winstgevendheid en kalmte in de operatie.

Doe wat de rest niet doet: differentieer

Wees niet alles voor iedereen.
Geef mensen die je bureau nog niet kennen een reden om jullie te willen volgen.
Dat begint bij het ontdekken, scherp formuleren en leidend maken van je onderscheidend vermogen. Daarmee worden je new business en je operatie een stuk makkelijker. En als dat zo is, gaat de rest bijna vanzelf.

De makkelijkste differentiatie: marktfocus

De belangrijkste beslissing die je als bureauleider kunt nemen is meer focus aanbrengen in het domein waarin je actief bent, of de doelgroep voor wie je dat doet. Doe je dit, dan verandert de dynamiek in je organisatie:
  • Je weet waar je je prospects kunt vinden en wat je tegen ze moet zeggen
  • Omdat er weinig alternatieven zijn kun je een hoger tarief rekenen en heb je minder scope discussie
  • Je begrijpt het probleem van prospects zo goed dat jullie vanaf het eerste moment de leiding krijgen
  • De resultaten in een project zijn beter, dit leidt tot betere klantrelaties
  • Er ligt minder druk in de operatie, waar je teamleden dan weer blij van worden
  • Er ontstaat ruimte voor onbetaalde projecten zoals pre-builts en innovatie

Waarom kan ik je helpen?

In 2010 startte ik Webbio, een webbureau dat ik 2018 (volledig) verkocht. Ik heb in jouw schoenen gestaan en help sindsdien bureauleiders die in vergelijkbare schoenen staan. Daarom weet ik waarover je moet beslissen en in welke richting je kunt kijken voor de oplossing.

Hoeveel strategisch talent je ook in huis hebt: een goede dokter opereert ook niet zijn eigen been. Ook al kan hij er goed bij.

Contact

Spreekt mijn verhaal je aan? Let’s meet! 06 5043 9970 / koen@koenhendrickx.nl