Nederlandse agencies
kunnen allemaal hetzelfde

Althans, zo lijkt het voor buitenstaanders.

Herken je dit in jouw agency?

  • Het creëren van interessante content om zichtbaar te zijn is verdraaid lastig, dus publiceer je net als andere bureaus cases, teamuitbreidingen en vacatures
  • Bestaande klanten en partners weten wat jullie doen, maar jullie zichtbaarheid groeit te langzaam (of niet)
  • Campagnes heb je geprobeerd, maar leverde weinig op
  • In een salestraject gaat het te veel over zaken als prijs en scoping
  • Je neemt regelmatig een project aan waarbij je op voorhand al kunt voorspellen waar en wanneer het pijn gaat doen
  • Er zit heel veel maatwerk in elk project, terwijl je best ideeën hebt hoe dit minder zou kunnen

De bureauwereld groeit, en daarmee ook de uitdagingen

Er is altijd wel een bureau met strakkere copy, een lagere prijs of een beter passende case study. De keuze voor een bureau wordt vaak om de verkeerde reden gemaakt met een hoop frustratie na 6 maanden als gevolg. Dit geldt voor nieuwe opdrachtgevers, maar soms ook voor nieuwe teamleden.
Het feit dat bureaus voor outsiders zo op elkaar lijken is de belangrijkste reden dat de werkweek van bureauleiders van hot naar her gaat. Shit rolls uphill, dus uiteindelijk komen problemen toch bij jou terecht.
Het 10% beter proberen te doen dan andere bureaus werkt niet. Sterker nog, dit zorgt ervoor dat je altijd just another agency blijft. Daardoor trek je niet structureel de beste opdrachtgevers en teamleden aan. En daardoor beperk je jullie groei in omvang, winstgevendheid en kalmte in de operatie.

Doe wat de rest niet doet: focus

De belangrijkste beslissing die je als bureauleider kunt nemen is meer focus aanbrengen in het domein waarin je actief bent, of de doelgroep voor wie je dat doet. Doe je dit, dan verandert de dynamiek in je organisatie:
  • Je weet waar je je prospects kunt vinden en wat je tegen ze moet zeggen
  • Omdat er weinig alternatieven zijn kun je een hoger tarief rekenen en heb je minder scope discussie
  • Je begrijpt het probleem van prospects zo goed dat jullie vanaf het eerste moment de leiding krijgen
  • De resultaten in een project zijn beter, dit leidt tot betere klantrelaties
  • Er ligt minder druk in de operatie waar je teamleden blij van worden
  • Er is ruimte om aan pre-builts en innovatie te werken

Ik kan je helpen

Ik geloof dat agencies people-first businesses zijn. Daarom heb ik het 3-lenzenprincipe bedacht.

Hoe ben je als bureau:

Om in te huren
Vertrouw ik er op voorhand blind op dat je mijn probleem oplost?

Om voor te werken
Hoe is de werkdruk en is er ruimte voor grensverleggende projecten?

Om te leiden
Hoeveel gedoe heb ik in een werkweek en hoeveel winst maken we?

Ik help onafhankelijke bureaus met verbeteren op deze drie domeinen.

Waarom ik? In 2010 startte ik Webbio, een webbureau dat ik 2018 (volledig) verkocht. Ik heb in jouw schoenen gestaan en help sindsdien bureauleiders die in vergelijkbare schoenen staan. Daarom weet ik waarover je moet beslissen en in welke richting je kunt kijken voor de oplossing.

Hoeveel strategisch talent je ook in huis hebt: een goede dokter opereert ook niet zijn eigen been. Ook al kan hij er goed bij.