Wie ben je als bureau

en waarom willen mensen daarbij horen?

Herken je dit in jouw agency?

  • Je neemt regelmatig een project aan waarbij je op voorhand al kunt voorspellen waar en wanneer het pijn gaat doen
  • Er zit heel veel maatwerk in elk project, terwijl je best ideeën hebt hoe dit minder zou kunnen
  • Opdrachtgevers denken te weten wat ze willen, maar komen er na 6 maanden pas achter dat ze meer naar jullie moeten luisteren
  • Het creëren van interessante content om zichtbaar te zijn is verdraaid lastig, dus publiceer je net als andere bureaus cases, teamuitbreidingen en vacatures

De bureauwereld groeit, en daarmee ook de uitdagingen

Er is altijd wel een bureau met strakkere copy, een lagere prijs of een beter passende case study. De keuze voor een bureau wordt vaak om de verkeerde reden gemaakt met een hoop frustratie na 6 maanden als gevolg. Dit geldt voor nieuwe opdrachtgevers, maar soms ook voor nieuwe teamleden.
Het feit dat bureaus zo op elkaar lijken en het voor outsiders moeilijk is om de juiste keuze te maken is de belangrijkste reden dat de werkweek van bureauleiders van hot naar her gaat. Shit rolls uphill, dus uiteindelijk komen problemen toch bij jou terecht.
Het 10% beter proberen te doen dan andere bureaus werkt niet. Sterker nog, dit zorgt ervoor dat je altijd just another agency blijft. Daardoor trek je niet structureel de beste opdrachtgevers en teamleden aan. En daardoor beperk je jullie groei in omvang, winstgevendheid en kalmte in de operatie.

Doe wat de rest niet doet: specialiseer

De belangrijkste beslissing die je als bureauleider kunt nemen is zorgen dat je voor een kleine groep mensen de overduidelijke keuze bent. Specialiseer jezelf in het oplossen van een belangrijk business probleem voor een helder publiek. Doe je dit, dan verandert de dynamiek in je organisatie:
  • Je weet waar je je prospects kunt vinden en wat je tegen ze moet zeggen
  • Omdat er weinig alternatieven zijn kun je een hoger tarief rekenen en heb je minder scope discussie
  • Je begrijpt het probleem van prospects zo goed dat jullie vanaf het eerste moment de leiding krijgen
  • De resultaten in een project zijn beter, dit leidt tot betere klantrelaties
  • Er ligt minder druk in de operatie waar je teamleden blij van worden
  • Er is ruimte om aan pre-builts en innovatie te werken

Ik kan je helpen

In 2010 startte ik Webbio, een webbureau dat ik 2018 (volledig) verkocht. Sindsdien begeleid ik web- marketing- en creatieve bureaus bij het aantrekken van de beste klanten en teamleden. Er zijn drie proposities waarvoor je me kunt inschakelen:

  1. Positionering + leadgeneratie
  2. Sales operatie
  3. Klantbeleving

In alle gevallen maken we slim gebruik van interne resources, zijn de energie en het tempo hoog en werken we met een heldere definition of done. 

Waarom ik? Acht jaar ervaring als ondernemer in een snelgroeiend bureau plus het oplossen van vergelijkbare problemen bij verschillende bureaus. Dit maakt dat ik weet waarover je moet beslissen, en in welke richting je moet zoeken voor de oplossing.

Hoeveel strategisch talent je ook in huis hebt: een goede dokter opereert ook niet zijn eigen been. Ook al kan hij er goed bij.